Sometimes the house of the future is better built, lighter and larger than all the houses of the past, so that the image of the dream house is opposed to that of the childhood home…. Maybe it is a good thing for us to keep a few dreams of a house that we shall live in later, always later, so much later, in fact, that we shall not have time to achieve it. For a house that was final, one that stood in symmetrical relation to the house we were born in, would lead to thoughts—serious, sad thoughts—and not to dreams. It is better to live in a state of impermanence than in one of finality.

          Gaston Bachelard – The Poetics of Space

          * * *

All things of earth, and the earth itself as a whole, flow together into a reciprocal accord.

          Martin Heidegger (1889-1976) – The Origin of the Work of Art

          * * *

Atmosphären vergegenwärtigen uns die gelebte Seite der Stadt. Diese konstituiert sich
in der grossen Mannigfaltigkeit subjektiver (individueller wie kollektiver) Erlebniswirklichkeiten,
die räumlich und zeitlich variieren. Situative Befindlichkeiten, Interessen, Gruppenzugehörigkeiten,
aber auch das wechselnde Wetter oder der Wandel der Jahreszeit lassen das objektive Gegebene
in immer neue Wirklichkeiten aufscheinen.


          Jürgen Hasse – Atmosphären der Stadt – Aufgespürte Räume
          JOVIS Verlag GmbH > www.jovis.de

         * * *

Unzählige Male gehen wir durch die freie Natur und nehmen, mit den verschiedensten Graden der Aufmerksamkeit,
Bäume und Gewässer wahr, Wiesen und Getreidefelder, Hügel und Häuser und allen tausendfältigen Wechsel
des Lichtes und Gewölkes – aber darum, dass wir auf dies einzelne achten oder auch dies und jenes zusammenschauen,
sind wir uns noch nicht bewusst, eine »Landschaft« zu sehen.
Vielmehr gerade solch einzelner Inhalt des Blickfeldes darf unsern Sinn nicht mehr fesseln.
Unser Bewusstsein muss ein neues Ganzes, Einheitliches haben, über die Elemente hinweg, an ihre Sonderbedeutungen
nicht gebunden und aus ihnen nicht mechanisch zusammengesetzt – das erst ist die Landschaft.
(...)


          Georg Simmel (1858-1918) – Philosophie der Landschaft
          Soziologisches Institut der Universität Zürich – Georg Simmel online > socio.ch

          * * *

Urban – For most of us, the city is the backdrop to our lives. Familiar and yet sometimes sinister,
the streets are at once the site of social interaction and something darker, something more violet.
But as cities grow, they begin to resemble one another, becoming an ever-expanding mass.
What does this do to our sense of place, and our sense of ourselves? Do we connect to them
in new ways? Do we live in an accumulated city, the collected memory of all the cities we have know?
To live in the city, must we assume the position of the anonymous stranger? – The book surveys
different interpretation of the theme "Place" in contemporary art.


          Tacita Dean, Jeremy Millar – Place
          Thames & Hudson Publishers > www.thamesandhudson.com

          * * *

Der urbane Blick sieht die Stadt als Methapher, Medium und Matrix für Bilder, Formen, Gesten und
einen Kreativitässtrom. Seine integrale Perspektive fokussiert auf Aspekte des Lebens, der Lebenskunst
und auf die Kunst an sich. Dies geschieht mit größtmöglicher Unvorhergenommenheit, um auf die Dinge
mit erhellendem Auge zu blicken, statt sie in einem Raster zu belassen. Auf diese Weise kann eine
subjektive und objektive, eine individuelle und kollektive Wahrnehmung der Stadt in einem
rhytmisierten Dialog geraten. (...)


          Paolo Biachi – Der urbanisierte Blick auf das "Lebenskunstwerk Stadt"
          Kunstforum International Bd. 218 (Oktober – Dezember 2012, S.33)
          > www.kunstforum.de

          * * *

Alles auf der Welt existiert nur, um in ein Buch zu münden. /
Everything in the world exists in order to end up as a book.


          Stéphane Mallarmé (1842-1898) – Le Livre (Das Buch)

          * * *

If you are looking for hell
ask the artist where it is
if you don’t find the artist
then you are already in hell


          Avigdor Pawsner, 1793 – Dean J. Toumin, 1993
          Museum of Contemporary Art Ars Aevi, Sarajevo > www.arsaevi.ba

          * * *

This is how space begins, with words only, signs traced on the blank page. To describe space: to name it, to trace it,
like those portolano-makers who saturated the coastlines with the names of harbours, the names of capes, the names of inlets,
until in the end the land was only separated from the sea by a continuous ribbon of text. Is the aleph, that place in Borges
from which the entire world is visible simultaneously, anything other than an alphabet?


          Georges Perec – Species of Spaces and Other Pieces

          * * *